Krajowy
Rejestr Sądowy
KRS działa od 1 stycznia 2001 roku na
podstawie ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 roku o Krajowym Rejestrze
Sądowym. Należy on do rodzaju rejestru publicznego. Prowadzony jest
przez sądy rejonowe i Ministerstwo Sprawiedliwości w systemie
informatycznym przez 27 wydziałów gospodarczych Krajowego Rejestru
Sądowego, które znajdują się w 21 sądach rejonowych.
Krajowy Rejestr Sądowy daje możliwość
uzyskania informacji o każdym przedsiębiorcy podlegającemu
obowiązkowi wpisu do KRS. Możemy je otrzymać w formie odpisu,
wyciągu lub odpowiedniego zaświadczenia w ekspozyturach Centralnej
Informacji Krajowego Rejestru Sądowego.
Rejestr składa się z
trzech niezależnych od siebie rejestrów. Prowadzi się w nich spis:
- przedsiębiorców,
- stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- dłużników niewypłacalnych.
Funkcje rejestru:
- Informacyjna- KRS stanowi ogólnopolską bazę danych o podmiotach uczestniczących w obrocie gospodarczym
- Legalizacyjna- dopiero wpis do rejestru pozwala na dokonywanie dalszych czynności prawnych (często jest to jednoznaczne z uzyskaniem osobowości prawnej).