Rabat pozwala przedsiębiorcom obniżyć cenę produktu lub usługi, a w niektórych przypadkach także całego zamówienia. Udzielany jest przez sprzedającego dla kupującego, ale zdarza się, że obniżka wychodzi od producenta i przyznawana jest nie bezpośrednio nabywcy towarów, ale kolejnemu podmiotowi w łańcuchu dystrybucji.
Rabat pośredni to rabat udzielany nie bezpośredniemu nabywcy, ale hurtowniom, które nabywają owe towary.
Istota rabatu pośredniego polega na tym, że obniżka ceny od producenta udzielana jest bezpośredniemu nabywcy towarów. Jej beneficjentem zostaje kolejny podmiot w całym łańcuchu transakcji.
Dystrybutor, który otrzymuje wyrób od producenta i następnie sprzedaje je hurtowniom nie zajmuje się żadną dokumentacją z tytułu transakcji. Ma jednak możliwość do udzielenie rabatu pośredniego.
Upust ten jest udziałem hurtowni. Spółka ma prawo udokumentować rabat pośredni notą uznaniową. Zawierać powinna ona określenie stron transakcji, jej charakter oraz warunki przeprowadzenia, a także odpowiednie rozliczenie noty uznaniowej przez strony.