Małe jednostki, które ujęte zostały w ustawie o rachunkowości sporządzać mogą uproszczone sprawozdania finansowe, oszczędzając równocześnie czas. W jaki sposób przygotować uproszczoną ewidencję?
Zgodnie z ustawą o rachunkowości możliwość sporządzenia uproszczonego sprawozdania mają osoby fizyczne i spółki osób fizycznych, spółki handlowe osobowe, spółki kapitałowe, inne osoby prawne oraz oddziały przedsiębiorców zagranicznych. Pod względem kryteriów finansowych w roku bieżącym i poprzedzającym nie ma możliwości przekroczenia co najmniej dwóch z trzech wielkości - 17 milionów złotych lub 34 milionów oraz 50 osób w przypadku średniorocznego zatrudnienia.
Jednostka mała sporządza uproszczone sprawozdanie finansowe, które składa się co najmniej z bilansu, rachunku zysków i strat oraz z informacji dodatkowej. Uproszczenie w sprawozdaniu dotyczy prezentacji aktywów trwałych i obrotowych oraz zobowiązań i rezerw na zobowiązania. W dokumencie pominięte mogą zostać także niektóre pozycje w zakresie sprawozdawczości. Uproszczony jest także rachunek zysków i strat. Jednostka uprawniona do sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego prezentuje przychody i koszty związane z pozostałą działalnością operacyjną łącznie oraz wyodrębnia jedynie koszty lub przychody, które dotyczą aktualizacji wartości aktywów niefinansowych.